Menu
Your Cart

Koelvesten gebruiken in de bouw

Met name in de zomermaanden kan het al snel erg heet zijn op de bouwplaats! Wanneer medewerkers van uw bedrijf onvoldoende mogelijkheden hebben om zich te koelen, kan dit hun productiviteit negatief beïnvloeden. Daarbij verliezen medewerkers hun concentratie sneller, wat de kans op fouten bij de bouwwerkzaamheden vergroot. Reden genoeg om als werkgever voor voldoende koelmogelijkheden te zorgen! Zet bijvoorbeeld emmers met koud water op de werkplaats, waarin medewerkers hun polsen kunnen koelen. Ook het gebruik van koelvesten in de bouw is populair. Heeft u het gebruik hiervan al eens overwogen voor uw medewerkers?

Verschillende soorten koelvesten voor de bouwsector

Koelvesten voor aannemers, dakdekkers en bijvoorbeeld stratenmakers worden in verschillende varianten aangeboden. In de basis heeft u de keuze uit een hydrogel koelvest en PCM koelvesten. Diverse factoren bepalen welke van deze koelvesten het meest geschikt zijn voor het koelen van uw personeel. Dragen uw asbestverwijderaars en eikenprocessierups verwijderaars bijvoorbeeld beschermende kleding? Bij welke omgevingstemperatuur werken uw stratenmakers? Enzovoorts.

Hydrogel koelvesten voor de bouw

De keuze voor hydrogel koelvesten is interessant, wanneer uw personeel geen beschermende kleding draagt. Op bouwplaatsen is het niet ongebruikelijk om zonder shirt rond te lopen, wat dit koelvest zeer geschikt maakt voor de bouwsector. Een hydrogel koelvest probeert de koelende werking van het lichaam na te bootsen. Verdamping zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt.

PCM koelvesten op de bouwplaats

Het alternatief voor hydrogel koelvesten zijn PCM koelvesten, waarin gebruik gemaakt wordt van koelelementen. Er kunnen doorgaans maximaal acht van deze elementen in het koelvest gestopt worden. Een PCM koelvest werkt minder lang dan een hydrogel koelvest. Het is echter een zeer geschikte vorm van koeling voor personeel wat beschermende kleding moet dragen tijdens het werk. Denk aan personeel in een grote tank, asbestverwijderaars, enzovoorts

Voordelen van koelvesten in de bouw

Het gebruik van koelvesten in de bouw levert u en uw personeel verschillende voordelen op. Zo wilt u er met name in de zomermaanden alles aan doen, om uw personeel veilig en met minimale gezondheidsrisico’s te laten werken. U kunt besluiten de bouwplaats vroeger op de ochtend te openen en eerder te sluiten, extra pauzemomenten aan te bieden, enzovoorts. Dit vertraagt echter het proces rond een bouwproject en werkt vaak niet voldoende. Koelvesten zorgen dat uw medewerkers langer geconcentreerd blijven en werkzaamheden gedurende de volledige werkdag vol kunnen blijven houden. Er zijn meer redenen om de investering in koelvesten te overwegen.

Voordelen van het gebruik van koelvesten:

  • Een werknemer maakt minder snel fouten door betere concentratie;
  • Werknemers voelen zich fitter;
  • Werknemers houden werkzaamheden langer vol;
  • Daling van het ziekteverzuim onder medewerkers;
  • De kans op fouten neemt af bij het gebruik van een koelvest;
  • De kwaliteit van het uitgevoerde werk neemt toe;
  • Een werknemer kan tot later op de middag door blijven werken.

Koelvesten hebben een korte terugverdientijd

Niet onbelangrijk voor veel organisaties: de koelvesten voor de bouwsector hebben een relatief korte terugverdientijd. In de afgelopen jaren zijn meerdere pilots gedraaid bij grote bedrijven, om te kijken wat binnen uiteenlopende sectoren de voordelen zijn van koelvesten en hoe snel deze terugverdiend kunnen worden. Een pilot bij Shell wees uit dat de investering die het bedrijf deed in vier weken werd terugverdiend. In het geval van Akzo Nobel was die periode nog korter, namelijk: twee weken.

De korte terugverdientijd valt te verklaren door het feit dat medewerkers efficiënter te werk gaan, langer geconcentreerd blijven en werkzaamheden gedurende de dag vol kunnen houden. Zonder de koelvesten in de bouw zou een werknemer de werkzaamheden eerder moeten staken, of minder nauwkeurig werken. Fouten die tijdens de warme periodes gemaakt worden, zullen later alsnog hersteld moeten worden. Iets wat leidt tot onnodig veel werk!

Ervaringen met koelvesten in de bouwsector bij grote bouwbedrijven en aannemers leest u hier onder

Heijmans

Bij aannemer Heijmans Infra (Spoor en Weg) werden we uitgenodigd om te kijken hoe we hun asfalteerploeg konden ondersteunen met onze koelvesten. Deze bikkels beginnen ’s ochtends om 06:00u fris aan hun dag. Zo rond 11:00u zijn deze mannen in de zomer gesloopt vanwege de stralingswarmte die van het verse asfalt komt en dan moeten ze nog doorwerken tot 15:00u. Je moet weten, asfalt dat gelegd wordt heeft een temperatuur van 170 graden Celsius.

In de vrachtwagen

Om weer op krachten te komen moeten deze werklui veel water drinken en regelmatig pauzes houden. Dit doen ze in de cabine van hun voertuigen waar de airco draait en het lekker koel is. Vanaf ongeveer 10:00u trekken de wegwerkers het koelvest aan, dat dan al enige tijd in de hun voertuig heeft gehangen. Bij elke pauze nemen ze het koelvest weer mee hun voertuig in. Door de ventilatie en luchtcirculatie koelt het hydrogel koelvest snel af, tot ca. 12°C, waardoor de werklieden er weer met frisse moed tegenaan kunnen tot hun volgende pauze.

Extra meters maken

Door het dragen van het koelvest voelen de werknemers zich veel fitter en zijn ze niet om 15:00u al helemaal bekaf. Hierdoor kan er steviger doorgewerkt worden, wat er op haar beurt weer voor zorgt dat er tot wel 20% meer asfalt op een dag gelegd kan worden. Naast het verbeterde welzijn van de werknemers is dit een enorme financiële winst voor Heijmans. De terugverdientijd van de koelvesten is ook hier slechts enkele weken.

Momenteel doen we met een ander bedrijfsonderdeel van Heijmans, Heijmans Bouw, een pilot met onze koelvesten voor hun bouwdivisie.

ProRail

Iedereen kent ProRail wel. Zij voeren werkzaamheden uit aan het spoor voor o.a. de NS. Dit doen zij op allerlei plekken in Nederland, vaak ver van de bewoonde wereld, midden tussen de weilanden, zonder toegang tot stromend water en elektriciteit. Het is dus lastig om even de airco aan te zetten. ProRail kiest al jaren voor de hydrogelvesten, maar met onze nieuwe DryCool technologie, waarbij het koelvest eenvoudig te activeren is door er een halve liter kraanwater in te doen, is dit nieuwe koelvest wellicht een betere optie. Het unieke van het DryCool koelvest is dat het na vullen met (kraan)water direct droog en klaar voor gebruik is.

We use cookies and other similar technologies to improve your browsing experience and the functionality of our site. Privacy Policy.